Baleset részletek


1967.04.13.   11:35
Budaörs  -  Biatorbágy
 



Kis híján ütközött a 72 sz. tehervonat és a B/643 számban a jobb vágányon 1 kocsival tolt menetben visszatérõ, ipartelepi kiszolgáló menet.
11,30 után néhány perccel az állomási ill. a térközbiztosító berendezés áramellátása egy biztosító hibája folytán megszõnt. Mivel a tartalék áramforrás sem mõködött, a jelzõk elsötétültek, a térközfoglaltságot sem lehe-tett ellenõrizni, majd miután a Törökbálint-elágazásban szolgálatot teljesítõ váltókezelõvel történt megegyezés a-lapján a B/642 sz. ipartelepi kiszolgáló menet kivonult, az értekezõ eszközök üzemében is zavar keletkezett. A rendelkezõ elfelejtette értesíteni váltókezelõit és a külsõst arról, hogy a tolatómenet B/463 számban, tolt menetben, a jobb vágányon azonnal visszatér. õk úgy gondolták, hogy erre a gép körüljárása után, egy késõbbi idõ-pontban kerül sor. Nem helyezte el a védõkupakot sem a kijárati jelzõ gombjára (lásd még: Isaszeg, 1974.08.15.), mely megakadályozta volna a jelzõ állítását és figyelmeztette volna a kint tartózkodó tolatómenetre. Mikor a berendezés újra mõködni kezdett, teljesen megfeledkezett a visszatérõ tolatómenetrõl és miután tisztázta, hogy milyen páros számú vonat állt meg a bejárati jelzõje elõtt, úgy rendelkezett, hogy a 72 sz. vonat az állomáson áthalad. Ez 12,36-kor látszólag rendben, meg is történt. Ennek sem kért menetengedélyt Biatorbágytól, de vette Törökbálint-elágazás váltókezelõjének jelentését, melyben közölte, hogy a B/643 sz. tolatómenet 12,38-kor a jobb vágányon, tolt menetben elindult. A telefon azonban ekkor sem mõködött rendesen és végül csak akkor döbbent rá a szembemenesztésre, mikor az idõközben újra mõködésbe lépett vágánytáblára pillantva meglátta a B/643-at és a vele szemben közlekedõ 72 sz. tehervonatot. Ekkor már a baleset bekövetkezését megakadályozni nem tudta, csak a szerencsében bízhatott, ezúttal sikerrel. Ugyan is a fõvágányra visszatérõ tolatómenet a fedezõ és egyben térközjelzõt annak hátulról való meghaladásakor ,,megállj, az ez elõttit pedig egy zöld fénybõl egy sárgára ,,szabad a vonatnál alkalmazható legnagyobb sebességgel. A következõ jelzõn megállj jelzés várható állásba ejtette. Ezt észlelte a 72 sz. vonat mozdonyvezetõje, lezárt majd felkészült az esetleges megállásra. Törökbálint-elágazás váltókezelõje, mivel Budaörssel az értekezés lehetetlen volt a 15 sz. sorompókezelõt értesítette a menet elindulásáról. Mivel a sorompókezelõ elõtt a 72. sz. vonat eleje már elhaladt, csak arra volt lehetõsége, hogy a jelzõkocsin utazó vonatvezetõt a szembeközlekedõ vonatról értesítse és a vészfék meghúzására utasítsa. A két vonat egymástól 80 - 100 méterre állt meg.