Baleset részletek


1960.11.15.   18:24
Budatétény
411 384



18,24-kor a 1061/d sz. tehervonat elgázolta a nyitott sorompón megállás nélkül áthajtó GA 06-76 frsz. 14-es jelzésû Ikarus 60-as típusú FAÜ autóbuszt. Egy ember meghalt, 15 megsebesült. A mozdony légsõrítõje és hengere megsérült, ezért szolgálatképtelenné vált. A buszt 1960.12.01-én selejtezték.
A 6. sz. õrhely sorompókezelõjét, aki jegykiadó õr is volt egyben, Nagytétény-Diósd állomás II. sz. állítóközpontjának váltókezelõje idõben, a tehervonat állomásról történõ kihaladása közben értesítette a 1061/d sz. vonat elindulásáról. Ezt õ tudomásul vette és a menetjelzés idejét a fejrovatos naplóba be is jegyezte. Elkezdte intézni a pénztári átadással kapcsolatos teendõit és ez elvonta a figyelmét a vonatforgalomról, bár arról tudott, hogy az 1806 sz. vonat is elindult Budafok-Háros állomásról. A vonat érkezése elõtt három perccel kellett volna a sorompót lezárni, de erre akkor nem került sor. Mikor helyi szokásként a 7. sz. õrhely sorompókezelõje telefonált, hogy a vonat elhaladt elõtte, kiment a térre, hogy a sorompót lezárja. A két õrhely közötti távolság 1400 m, de ekkor a tehervonat az átjárótól már csak kb. 50 m-re volt és kb. 40 km/h sebességgel közeledett a nyitott sorompó felé. Az autóbusz is közeledett az átjáróhoz de a sorompó elõtt lévõ megállónál le- és felszálló utas hiányában nem állt meg. Mivel a sorompó nyitva volt, sofõrje körültekintés nélkül ráhajtott az átjáróra. A csapórudak alá ért, mikor a sorompóõr, kilépve az õrházból a közutat fedezõ vörös jelzõlámpát bekapcsolta és elkezdte a sorompót leengedni. Ezt azonban a sofõr nem vette észre. Az õr megpróbálta ,,megállj jelzés adásával és kiabálással a buszt megállítani, de ez nem sikerült. Az autóbusz és a tehervonat éppen egyszerre ért az átjáróba. Az átjáró elõtt kb. 30-40 m-rel a figyelõ fûtõ meglátta az érkezõ autóbuszt, szólt a mozdonyvezetõnek, aki gyorsfékezett, de a vonat gyakorlatilag sebességcsökkentés nélkül, még a fékhatás kialakulása elõtt elgázolta azt. A kocsi felakadt a gép bal oldali ütközõjére és az teljes megállásáig, 155 m-en keresztül tolta maga elõtt. A sorompókezelõ a vonat mozdony- és vonatvezetõjét, valamint kezelõjét utasította a másik vágányon már csak 500 m-re lévõ, közeledõ 1806 sz. vonat megállítására. Ezt vele együtt sikeresen megtették, a vonat a busz roncsától 250 m-re megállt.
A bíróság Horváth János sorompóõrt, aki a sorompó lezárását elmulasztotta három év börtönre és a foglakozásától való örökös eltiltásra, Kiss Péter gépkocsivezetõt, mert a KRESZ-ben elõírtak ellenére nem állt meg az átjáró elõtt és nem gyõzõdött meg az áthaladás veszélytelenségérõl két év börtönre és foglalkozásától való három éves eltiltásra ítélte.