Baleset részletek


1998.08.29.   15:48
Zebegény
V43 1269



15,48-kor állomásközben utolérte a Csárdás IC-t a 2144 sz. vonat és kb. 70 km/h sebességgel beleütközött. 18 személy megsérült köztük a személyvonat 31 éves mozdonyvezetõje Bencsik Antal Sl VF dolgo-zója életveszélyesen. õ a baleset után egy héttel belehalt sérüléseibe.
A baleset elõtt a blokkosok dolgoztak Szob állomáson és elvágtak egy kábelt. Ettõl Nagymaros és Szob között a jelzõk egy része zavarba esett. A 360 sz. Csárdás expressz már elindult Nagymarosról mikor ez történt. Odaérve az elsõ sötét jelzõhöz utasítás szerint két percet tartózkodott, megpróbált pályatelefonon értekezni és mi-után ez nem sikerült, tovább indult. A következõ jelzõ elõtt volt, mikor a 2144 sz. vonat kb. 70 km/h sebességgel belerohant. Szob állomás telefonon közölte Nagymarossal a kábelvágást és az állomás távolságú közlekedés be-vezetését, de visszjelet nem adott a Csárdásról. A marosi szolgálattevõ megírta a rendelkezést a 2144 sz. vonat számára majd elmenesztette a vonatot. A vjv. az utasításnak megfelelõen fel akart szállni a mozdonyra de a moz-donyvezetõ intett neki, hogy ne menjen elõre. Így õ maradt életben. A személyvonat egy zölddel kihaladt az állo-másról és meglépte a következõ két, zöldet mutató térközjelzõt is. A harmadik térközjelzõn a pótvörös fény égett, ez a jelzõ már zavarban volt. Ekkor a mozdonyvezetõ kb 60 km/h sebességnél hátraszaladt és kiiktatta az EÉVB-t, hogy az ne vágjon le a vörös jelzõ meghaladásakor. A zebegényi viadukt elõtt kb. 300 méterrel a jobbos ívben érte utol az IC-t. Mindkét vonat szétszakadt az IC utolsó két kocsija kisiklott és oldalra borult. Az utolsó kocsi maga alá temette a személyvonat mozdonyvezetõjét, aki kiugrott a mozdonyból. Szerencse volt, hogy a gyorsvo-nat utolsó kocsija elsõ osztályú a személyvonat elsõ kocsija pedig bicikliszállító volt, így utas nem nagyon volt bennük. Bencsik Antalt 09.11-én temették el Mezõtúron. Temetése 14,30-kor kezdõdött. Parancskönyvi rendelet-re ebben az idõpontban az összes úton lévõ mozdony egy percen keresztül sípolt.
A gyors az elsõ négy kocsival továbbment a sínen maradt két kocsiját a ZSR 711 005-7 mozdonya vitte el, éjféltájban. A már vendégforgóvázon álló Bmpz kocsit a baleset miatt Szobon rekedt nosztalgia vonat 424,009 psz. gõzöse vitte fel Szobra. A helyreállításban részt vett az ÉVF közúti segélykocsija és az 1253 psz. daruja az M61 017 géppel, valamint Fc VF. M62 224 és M62 265 psz. gépe ill. a felsõvezeték szerelõk ún. tornyoskocsija.