1997.02.11. 07:57
Sáránd
MDmot 3027
A 47. sz. fõközlekedési út Debrecen – Sáránd között, a 119/120 sz. szelvényben fény- és félsorompóval biztosított módon szintben keresztezi a vasúti pályát. Az utóbbi állomás közelében lévõ AS 119 sz. átjáró igen jelentõs közúti forgalmat bonyolít. 1997. február 11-én reggel az MD 3027 psz. gépbõl és négy kocsiból álló, Nagykerekibõl Debrecenbe tartó 36727 sz. vonat ezen a helyen súlyos balesetet szenvedett. A 9 perc késéssel közlekedõ vonat 7 óra 54 perckor érkezett Sáránd állomásra és rövid tartózkodás után tovább indult Debrecen felé. Az állomást éppen csak elhagyva, 7 óra 57 perckor 38 km/h sebességgel ütközött egy tejsavót szállító IVECO nyerges vontatóval és az általa vontatott tartály-félpótkocsival. Az ütközés következtében a közúti jármûszerelvény szétszakadt, a motorkocsi összes tengelyével kisiklott, a mögé sorozott Bx sorozatú 50 55 20-05 073-1 psz. kocsi kis mértékben sérült. Az IVECO feltehetõleg majdnem színültig lévõ üzemanyagtartálya felhasadt, az abból kiömlõ gázolaj pedig lángra lobbantotta mind a nyerges vontatót – ez teljesen kiégett – mind a motorkocsit, melynek „B” vége és poggyásztere semmisült meg a tûzben.
Az esemény idején a távolbalátást sûrû köd nehezítette. Az átjáró felé közeledõ vonat vezetõállásán a mozdony- és a vonatvezetõ, valamint egy vonalbeutazást tartó pályafenntartási dolgozó utazott. Az átjáróhoz közeledve a mozdonyvezetõ „Figyelj” jelzést adott. Az elõl utazók látták, hogy a pirosan villogó fénysorompó elõtt autók állnak, Debrecen felõl villogó kék fénnyel az út bal oldali sávjában – két sávos út lévén ez az ellenkezõ irányú forgalmi sáv – egy mentõautó is várakozik a vonat áthaladására. A mozdony eleje kb. 4-5 méterre lehetett az átjárótól, mikor vezetõje észre vette a ködbõl kibukkanó kamiont, amint az a várakozó sort nagy sebességgel (állítólag kb. 70 km/h) jobbról megkerülve a vasúti pálya felé tart. Azonnal gyorsfékezett, majd a vezetõálláson tartózkodó két társával együtt a poggyásztérbe ugrott, ezután az ütközés bekövetkezett.
A balesetet a kamion vezetõjének figyelmetlensége okozta. A vizsgálat megállapítása szerint késõn vette észre a fénysorompó elõtt sorakozó jármûveket, így a kormányt jobbra rántva és folyamatosan fékezve próbálta elkerülni az ütközést, ám fáradozása nem járt sikerrel, mert a jármûszerelvény a vasúti pályára, az érkezõ vonat elé csúszott. Hibájáért életével fizetett. Rajta kívül a vezetõ jegyvizsgáló és a vonat egyik utasa szenvedett jóval könnyebb, 8 napon belül gyógyuló sérüléseket.