Baleset részletek


1986.12.06.   21:44
Bicsérd
Btx 025  +  V63 017



Gyors- és tehervonat ütközésérõl számolt be a Vasárnapi Hírek c. lap – az egyetlen vasárnap megjelenõ újság akkoriban – 1986. december 7-i száma. Az esemény elõzõ este, 21 óra 44 perckor történt a Baranya megyei Bicsérd állomásán. A Gyõrbõl Pécsre tartó 12891-2 sz. gyorsvonat az állomás II. vágányán beleütközött az ott tartózkodó, kijáratra váró 80019 sz. tehervonatba. A gyorsvonat Btx 025 psz. vezérlõkocsijának eleje megrongálódott, a tehervonatot továbbító V63 017 psz. villamos mozdony szolgálatképtelen lett. Egy utas 8 napon túl gyógyuló, 11 utast pedig könnyebb sérüléseket szenvedett. Az anyagi kár kb. 500 000 Ft volt. A 12891-2 sz. vonat 125 perc késéssel folytatta útját.
A baleset idõpontjában Bicsérd állomáson a távolbalátás korlátozva volt, a sûrû ködben mindössze 50-80 méterre lehetett ellátni. Ezt még nehezítette, hogy 9 óra 55 perctõl Szentlõrinc és Bicsérd állomások között a T.1. sz. térközben, valamint Bicsérd I. sz. vágányán - az elektronikus vevõ meghibásodása miatt - hamis foglaltság volt. Az állomás forgalmi szolgálattevõje a gyorsvonatot a (hamis) foglaltságot vörös színnel mutató I. sz. vágányra akarta bejáratni. Mivel a berendezés részbeni üzemképtelensége miatt szabályosan vágányutat beállítani nem tudott, egyedi állítással a 4. sz. váltót a kívánt irányba állította, majd a bejárati jelzõre kivezérelte a Hívójelzést.
Némi várakozás után – és valószínûleg egy pillanatnyi kihagyás következtében – úgy értékelte, hogy az I. vágányon látható vörös fény a 12891-2 sz. vonat beérkezését jelenti vissza, így elkészítette a II. sz. vágányról a 80019 sz. vonat kijáratát. Ám az I. vágányon látható vörös fény csak a látszólagos foglaltságot jelezte, oda a gyorsvonat még nem érkezett be! A szolgálattevõ ekkor rádöbbent, hogy hibát követett el, de a váltót már nem tudta visszaállítani, így a 12891-2 az I. vágány helyett, a 80019 sz. vonattal elfoglalt II. vágányra járt be, és annak biztonsági határjelzõn belül, attól 32 méterre álló mozdonyára 20 km/h sebességgel ráütközött.
A bekövetkezett eseményért egyaránt hibáztatták az állomás forgalmi szolgálattevõjét, aki a biztosítóberendezés szabálytalan kezelésével a veszélyhelyzetet megteremtette, de a 12891-2 sz. vonat mozdonyvezetõjét is, aki a vonatkozó utasításban meghatározott 15 km/h helyett 40 km/h sebességgel haladt be Hívójelzés mellett az állomásra, így a szerelvényt a felbukkanó akadály elõtt már nem tudta megállítani. A két vétkes dolgozó ellen a Pécsi Városi Bíróság járt el. 1987. április 1-én hozott ítéletében a forgalmi szolgálattevõt egy éves próbaidõre felfüggesztett tíz havi szabadságvesztésre, a mozdonyvezetõt pedig 18 000 Ft pénzbüntetésre ítélte, és mindkettõjüket egy éves idõtartamra eltiltotta foglalkozásának gyakorlásától. Az ítéletet a szolgálattevõ elfogadta, így az jogerõre emelkedett, a mozdonyvezetõ pedig három napi gondolkodási idõt kért.