1986.11.26. 17:45
Fót
M41 2101 + M41 2124
Több jármû is megsérült illetve siklott abban a balesetben, mely a fenti napon 17.45-kor történt Fót vasútállomásán. Az állomás I. sz. vágányán a biztonsági határon belül álló M41 2101+M41 2115 psz. összekapcsolt mozdonyokra a 2433 sz. személyvonat M41 2124 psz. mozdonya 49 km/h sebességgel ráütközött. A három gép súlyosan megsérült. Az M41 2124 után sorozott BDt 50 55 82-27 117-5 és Bhv 50 55 20-07 134-9
kocsik két-két tengellyel kisiklottak és a szerelvénybe harmadiknak besorozott Bhv 50 55 20-07 118-2 psz. kocsival együtt súlyosan megrongálódtak. Mindhárom mozdonyvezetõ, a személyvonat vonatvezetõje és jegyvizsgálója, valamint 36 utasa különbözõ fokú sérüléseket szenvedett. A pálya 5 óra idõtartamra elzáródott, a kárérték közel 6 millió Ft volt. A baleset helyén és idejében a távolbalátás az erõs köd miatt rendkívüli módon korlátozott volt, a hõmérõ + 3 °C mutatott.
A Rákospalota-Újpest – Veresegyház – Vác vonalon a budapesti kezdõpont és Vácrátót állomások között központi forgalomirányító berendezés (KÖFI) üzemel. A vonal forgalmát Veresegyház állomás irányítja az ott elhelyezett készülékrõl, de az állomások kiadhatók helyi kezelésbe is, ilyenkor az adott állomás berendezését az ott szolgálatot teljesítõ jelenlétes forgalmi szolgálattevõ kezeli.
Az esemény napján ennek megfelelõen Rákospalota-Újpest állomás a Veresegyháztól kapott menetengedély birtokában 14.31-kor menesztette a 2444. sz. vonatot, élén az M41 2115 psz. mozdonnyal. Veresegyház rendelkezõ forgalmi szolgálattevõje ennek megfelelõen be is programozta a vonatot be- és kijáratát Fót állomás II. sz. vágányára. A mozdony Fót állomás bejárati jelzõje elõtt meghibásodott, így a palotai szolgálattevõ a 2416. sz. vonatra érkezett M41 2106 psz. gépet küldte ki a vonat segélyezésére. A 2484. számban közlekedõ segélygép a vonatot betolta Fót II. vágányára. Eközben Veresegyház állomás a 2413. sz. vonatot kijáratta Csomád állomásig, majd a 2444. érkezése után kiadta a helyi üzemmódot a fóti jelenlétes forgalmi szolgálattevõnek. Õ kényszeroldóval törölte a 2444. beállított kijárati vágányútját, majd a 2413. sz. vonat III. sz. vágányon történõ leközlekedtetése után a
segélygépet a III. vágányon a 2444. elejére járatta. Közben kiderült, hogy a fekve maradt mozdonyt a vonatból ki kell sorozni, így a segély azzal kihúzott a II. vágányról a 3. sz. váltón túlra és miután a jelenlétes az I. sz. vágányt elzáró vágányzáró sorompót kinyitotta és a váltót kitérõ állásba állította, a „dögöt” a
biztonsági határon belülre tolta, majd visszajárt a vonatra a II. sz. vágányra. 15.58-kor a jelenlétes helyi üzemmódban a vonatot kijáratta Csomád irányába.
Ezután Veresegyház nem vette vissza az állomást KÖFI üzemmódba, mert úgy ítélte meg, helyi kezeléssel a további késések jelentõsen csökkenthetõk. A visszavételre csak 1630-kor került sor, de 17.30-kor Veresegyház ismételten kiadta a helyi üzemet a fóti állomásra és megbeszélte a jelenlétes forgalmi szolgálattevõvel, hogy a Palota felõl hamarosan érkezõ segélygépet még a 2433. sz. vonat elõtt állítsa be az I. sz. vágányra és az vegye fel a korábban meghibásodott és oda félretolt társát. A 2486. számban érkezett M41 2101 psz. segélygép a fentieknek megfelelõen az állomás 3. sz. váltóján áthaladva megállt és míg vezetõje vezetõállást cserélt, a jelenlétes a fõkulccsal kinyitotta a vágányzáró sorompót, kitérõbe állította a váltót és kézi jelzésadással beállította a gépet az I. vágányra. Vezetõik a gépeket összekapcsolták és mindketten a 2101-es „A” vezetõállásán foglaltak helyet
A jelenlétes ezalatt a váltó visszaállításáról megfeledkezve annak villamos reteszét lezárta, a vágányzáró sorompót visszahajtotta a vágányra, lezárta, majd a fõkulccsal az irodába ment, ahol azt a fali kulcsszekrénybe helyezve elfordította. A biztosító berendezésben lévõ vonatvezetõi kulcsot is elfordította, majd telefonon közölte Veresegyház állomás forgalmi szolgálattevõjével, hogy a gép átállt az I. vágányra, a kulcs elfordítva és a helyi üzemmód visszaadva. Ezt Veresegyház tudomásul vette és 17.42-kor beállította a KÖFI berendezésen a programot a 2433. sz. vonat részére. Az Fót állomás II. vágányának megfelelõen egyenes irányt mutatott mind a páros, mind a páratlan váltókon.
A 2433. sz. vonat mozdonyvezetõje Fótújfalu ról indulva a sebességet 45-50 km/h-ra fokozta. Látta a bejárati jelzõ egy sárga fényét és figyelte a bejárati vágányutat. Az erõs köd miatt az 1. sz. egyenes állását is csak nagyon közelrõl látta meg a 3. sz. váltó kitérõ irányát pedig csak akkor észlelte, mikor a gép azon megbillent és kitérõ irányba fordult. Gyorsfékezést alkalmazott, de a vonat a vágányzáró sorompót áttörve kíméletlenül az ott álló gépekre ütközött és azokat majdnem az vágány túlsó végén határon belül álló kocsiig tolta. A vonatgép és az összeakasztott gépek között 21 m távolság keletkezett.
A vizsgálat során bebizonyosodott, hogy Fót állomás jelenlétes forgalmi szolgálattevõje a segélygép beállítása után a 3. sz. váltót kitérõ állásban felejtette, váltóellenõrzést nem tartott és ezzel a vonatok összeütközésének egyik okozója volt.
Gondatlansága azonban nem adott magyarázatot arra, a KÖFI berendezés hogyan érzékelte hibásan a 3. sz. váltó állását. A vizsgálat megállapította, hogy a váltó villamos reteszébõl fenntartási hiányosságok, a beszabályozás pontatlansága és egy korábbi, eltitkolt váltófelvágás miatt több alkatrész hiányzott, így a
berendezés a váltó állását helytelenül érzékelve az egyenes iránynak megfelelõ jelzési képet vezérelt ki a bejárati jelzõre. Az érintettek ellen a MÁV fegyelmi eljárást indított, a feltehetõen megindított büntetõ eljárás eredménye nem ismert.