Baleset részletek


1982.09.22.   12:35
Fót  -  Csomád
M41 2114  +  M31 2153



Fót és Csomád állomások közötti, ívben, bevágásban és 15 ezrelékes emelkedõben lévõ pályarészen a 4442 számú személy-, és a 4415/II számú szolgálati vonat szembe ütközött.
A személyvonatot továbbító M41 2114 pályaszámú mozdony egy tengellyel siklott és három Bhv sorozatú kocsival (50 55 20-27 220-2; 50 55 20-27 916-5; 50 55 20-27 655-9) együtt súlyosan megrongálódott. A vonat további két Bhv kocsija (50 55 20-27 279-8; 50 55 20-27 253-3) és BDt 50 55 82-27 109-2 pályaszámú vezérlõkocsija kisebb mértékben sérült. A szolgálati vonat M31 2153 pályaszámú mozdonya és az utána sorozott 30 55 117 7213-0 és 30 55 117 7226-4 pályaszámú lakókocsik 1-1 tengellyel siklottak és súlyosan rongálódtak. A szerelvényhez merev kapcsolórúddal kapcsolt AG.R. 44 számú Buda típusú aláverõgép nagymérvû rongálódása miatt selejtezésre került.
A személyvonat mozdony- és vonatveze-tõje, jegyvizsgálója és 16 utasa, illetve a szolgálati vonat mozdony- és vonatvezetõje, valamint az aláverõgép mûszaki kísérõje különbözõ mértékben megsérült. A két mozdonyon tartózkodók súlyosan sérültek, õket a mentésre a helyszínre vezényelt katonák emelték ki a roncsok közül A pálya kis mértékben sérült és 12 óra idõtartamra elzáródott. Jármûvekben és pályában közel 5,5 millió forint kár keletkezett.
Rákospalota-Újpest – Vácrátót között távvezérelt biztosítóberendezés üzemel, mely a vonalon megvalósítja a központi forgalomirányítást is. Kezelése Veresegyházról, az állomási berendezéssel egybeépített kezelõ pultról történik. Mûködtetése a központi forgalomirányító feladata. A berendezés baleset utáni állapota alapján a kõvetkezõket lehetett megállapítani az eseménnyel kapcsolatban.
A 4442 számú vonat a Szabad fényt mutató közös kijárati jelzõ mellett haladt ki Fót állomásról, 12.24-kor. Részére Csomád állomásra szabad bejárat volt beprogramozva, így az állomáshoz közeledve önmûködõen kezelte volna az „A” jelû bejárati jelzõt és annak elõjelzõjét, valamint lezárta az SR.2. jelû állomási sorompót. A 4415/II számú vonat „Megállj!” állású bejárati jelzõ mellett haladt be Csomádra és az ugyanilyen állásban lévõ kijárati jelzõt meghaladva hagyta el az állomást. A beállított menetiránnyal szemben folytatta útját Fót felé, majd a 117+03 szelvényben összeütközött a személyvonattal.
A baleset lefolyását ezzel sikerült tisztázni, de ez még nem adott magyarázatot arra, hogy a szolgálati vonat miért haladt el két Megállj! állású jelzõ mellett is. Ennek tisztázására megvizsgálták a két érintett vonat közlekedését, és a forgalom irányításában és lebonyolításában érintett valamennyi dolgozó tevékenységét.
A 4442 számú vonat a menetrend szerinti idejében, 11.45-kor indult el a Nyugati pályaudvarról és rendkívüli esemény nélkül 12.20-kor érkezett meg Fót állomásra. Kereszt miatti 4 perces tartózkodása alatt a jelenlétes forgalmi szolgálattevõ a vonatvezetõ részére átadta a csomádi forgalmi iroda kulcsát és azt kérte, oda megérkezve hívja fel a forgalomirányítót, aki további rendelkezéseit akkor fogja közölni. Ezt a vonatvezetõ még a fóti tartózkodás alatt meg is kísérelte, de próbálkozásuk a mozdonyrádió üzemképtelensége miatt nem járt sikerrel. A 4415 számú vonat érkezése, a Szabad fény megjelenése és a menesztés után 12.24-kor a 4442-es kijárt az állomás II. vágányáról. Az AS 107 számú fénysorompón áthaladva kb. 70-75 méterrõl észlelték a szembõl közeledõ mozdonyt. A gép láttán a mozdonyvezetõ gyorsfékezett, de az addigi 38 km/h sebességet csak 32 km/h-ra tudta csökkenteni, ezzel a sebességgel következett be az ütközés.
Az M31 2053 személyzete az esemény napján jelentkezett szolgálatra az Építési Géptelep Fõnökség Budapest, Kõér utcai telepén. Diszpécserük rendelkezése alapján a Veresegyház állomáson tárolt AG.R. 44 számú aláverõgépet és a hozzá tartozó lakókocsit kellett átállítaniuk Kõbánya felsõ állomásra. Miután az út egy részét KÖFI vonalon kellett megtenniük, tájékoztatták a diszpécsert, hogy mozdonyukon nincs az ottani közlekedéshez szükséges aktív zárjelzõ. A diszpécser ilyet adni nem tudott, így utasította a személyzetet, hogy az útba esõ Rákospalota-Újpest állomáson kérjenek aktív zárjelzõt (döngölõ) és azt ott szereljék fel a vonat végére.
A mozdony a mögé kapcsolt lakókocsival 10 óra 20 perckor, 3061 számú vonatként indult el Kõbánya-Kispestrõl. Rákosrendezõ állomás V. számú õrhelyénél megállva közölték, hogy Veresegyházra tartanak és 10.48-kor 4412/II számban tovább indultak úti céljuk felé. Rákospalota-Újpest V. vágányán 10.54-kor megállás nélkül haladtak át, az itteni elõjegyzés szerint 4442/II számban. A kapott utasítás ellenére nem álltak meg aktív zárjelzõt kérni, de ennek hiányát az állomás személyzete sem észrevételezte. A vonat vonatszám nélkül 11.20-kor érkezett meg Veresegyház állomására. Az aktív zárjelzõ hiánya miatt szükséges visszablokkolást Fótról a jelenlétes, a célállomásról a forgalomirányító, Csomádról utóbbi felkérésére a 4415 számú vonat vonatvezetõje kézzel végezte el, ezt azonban a hibaelõjegyzési könyvben egyik szolgálati helyen sem jegyezték elõ. A mozdony személyzete tájékoztatta a forgalomirányítót jövetelük céljáról, majd annak engedélyével a Betonútépítõ Vállalat iparvágányáról felvette az aláverõgépet és a lakókocsit. A vonat összeállítása során a tolatásvezetõi feladatokat a forgalomirányító által kijelölt váltókezelõ látta el. A szerelvény összeállítása után a szolgálati vonat 11.55-kor visszatért az állomás III. vágányára, majd közvetlenül utána bejárt a II. vágányra a 4415 számú vonat is. A szolgálati vonat személyzete megtartotta a fékpróbát, ellenõrizte a merev kapcsolórúddal kapcsolt aláverõgép biztonságos kapcsolását, majd a vonatvezetõ tájékoztatta a forgalomirányítót, hogy indulásra készen állnak. A 4415 számú vonat visszjele után a forgalomirányító beállította a kijárati vágányutat a III. vágányról és szabadra állította a közös kijárati jelzõt, majd a váltókezelõvel megüzente a vonat személyzetének, hogy „ne idegeskedjenek, ha Csomád állomás „Megállj” állású bejárati jelzõjénél megállnak, majd fognak kapni bejáratot.”A váltókezelõ az üzenetet már úgy kézbesítette, hogy „Csomád állomás bejárati jelzõjénél álljanak meg, majd jelzõ mellett haladnak be és jelzõ mellett haladnak ki.”
Eközben a kijárati jelzõ szabadra váltott és a vonat menesztés nélkül, a váltókezelõ „mehetnek” utasítására 12.14-kor útnak indult. A vonatvezetõ út közben tájékoztatta a mozdonyvezetõt a váltókezelõtõl kapott utasításról: „Csomád állomás Megállj állású bejárati jelzõje elõtt álljunk meg, majd folytathatjuk utunkat.” Ennek megfelelõen Csomád vörös fényt mutató bejárati jelzõjénél megálltak, majd általuk 2 percnek gondolt tartózkodás után a Megállj állású jelzõ mellett behaladtak az állomásra. Áthaladtak az állomáson, majd a kijárati váltó felé közeledve látták, hogy a fénysorompó fénye vörösre vált. (A szembõl érkezõ vonat ejtette vörösbe!) Bár a kijárati jelzõn nem jelent meg szabad fény, a mozdonyvezetõ megkérdezte a vonatvezetõt.
– Mehetünk?
– Igen, mehetünk tovább – hangzott a válasz.
Az addig 12-13 km/h sebességgel haladó vonat gyorsítani kezdett, majd 32 km/h sebességnél a mozdonyvezetõ lezárt, hagyta kifutni a vonatot. A balos ívbe és bevágásba érkezõ szerelvény vonatvezetõje hirtelen felkiáltott, hogy „mozdony közlekedik szembe velünk!” A mozdonyvezetõ gyorsfék állásba tette a fékezõszelepet, de a kíméletlen ütközés 36 km/h sebesség mellett 12.31-kor bekövetkezett.
Az ütközést a szolgálati vonat személyzetének utasítás ellenes munkavégzése, jelzõ jelzésének figyelmen kívül hagyása okozta.
A vizsgálat fényt derített az érintett állomások forgalmi személyzetének mulasztásaira és Veresegyház állomás váltókezelõjének ittasságára is. A mulasztókat fegyelemi úton vonták felelõsségre.

Forrás: MÁV Központ Irattár, Üzemi baleseti iratok gyûjteménye, K5507/2009 sz. iratköteg,
Egyéb balesetek jegyzõkönyvei c. dosszié, 12225/1982.VBO. számú véleményes jelentés