Baleset részletek


1950.07.05.   
Lõrinci Hengermû
333 018



Kisiklott a kispesti tartalék az ún. Lipták gyár (ekkor már Lõrinci Hengermõvek) területén végzett tolatás közben. 11:40-kor. A siklás következtében felverõdõ kövek az állókazán két elsõ kimosó fedelét levertek (más forrás szerint a hengercsap tört le és a pályakotró is sérült), így a kazánból a gõz és a víz elment. A nagyobb baj elkerülése végett a mozdonyt vezetõ segédkezelõ a tüzet ledobta. A siklott gép a vonatforgalomban fennakadást nem okozott, azt a kiérkezõ segélykocsi személyzete 19:15-re beemelte.
Elõzõ nap 11 kocsit állítottak be a hengermûi csonkába késõbbi rakodás végett. Ezen a napon a kocsikat a gyárépület elotti rakodó vágányokra kellett volna átállítani. A rakodó vágányokat nem sokkal korábban egy váltóval kötötték össze a mozdony körüljárás lehetõvé tétele érdekében. Alap esetben a mozdony felvette a kocsikat a csonkában, behúzott velük a rakodóvágányra, majd leakadt és a körüljáró vágányon kijött a vonat mögül. Ez után - ha kellet - immár a vonat másik végére rázárva, be tudta állítani a kocsikat a kívánt helyre. A baleset idején azonban a rakodó vágányok egyikén rakodás folyt, így a fentebb leírt módon a tolatást nem tudták elvégezni. Ekkor a tolatásvezetõ az ún. angolos tolatás mellett döntött, mivel a kocsik beállítására más lehetõség nem volt.
Ennél a tolatási módszernél a mozdony el kezdi húzni a kocsikat, bizonyos sebesség elérése után hirtelen fékez, a kocsik feltorlódnak, ekkor az aggatórúddal leakasszák oket, a mozdony felgyorsítva áthalad a váltón, utána azt átállítják, így a kocsik már másik vágányon folytatják útjukat.
Esetünkben a fordított állású gép rázárt a vonatra és mivel három csoportban akarták a kocsikat beállítani, a szerelvény szétakasztása után az elso négy kocsival gyorsítani kezdett. Fékezett, leakasztották a négy kocsit, majd a mozdony ismét gyorsítani kezdett és áthaladt (volna) a számára kitérõbe (a vasútállomás felé) állított váltón. A váltót kezelõ tolatásvezetõ azonban túl gyorsan, a fordított állású gép alatt meghúzta a vasat. A szerkocsi még baj nélkül áthaladt, ám a mozdony három kapcsolt tengelyével siklott. Megjegyezzük, hogy a tolatásvezetõ ,,kapkodását"" a két egymást követõ jármõ (csoport) közötti, feltételezhetoen nem túl nagy távolság indokolhatta.
A hengermõ iparvágányán az angolos tolatás nem volt engedélyezve. Ezért, valamint az aláváltásért a tolatásvezetot két részletben levonandó 20 forint pénzbírsággal sújtották. A mozdonyvezetõt, aki az utasítás tilalma ellenére végezte az angolos tolatást egy részletben levonandó 10 forint pénzbüntetésre és a baleset napjáig terjedõ teljesítmény jutalékának megvonására ítélték. A tolatásban részt vevõ két vonatfékezõt az utasítás ellenes munkavégzésért egy részletben levonandó 10-10 forint pénzbüntetésre ítélték.

Forrás: MÁV Központ Irattár 8/1950/760/B/203 iktatószámú ügyirata