Baleset részletek


1948.11.21.   18:30
Ceglédbercel-Cserõ  -  Albertirsa
 



18,30-kor az íves pályarészen kisiklott a Budapestrõl Nyíregyházára tartó gyorsvonat hat személy- plusz az étkezõkocsija. A vonat mozdonya és a kalauzkocsi a pályán állva maradt, a siklott kocsik a hét méter magas töltés aljába zuhantak. Négyen haltak meg, két utas és az étkezõkocsi két dolgozója, a súlyos sebesültek száma 27, a könnyebbeké 56 volt volt. A forgalom az egyik vágányon folyamatos volt, a másik vágányon 40 órám át szünetelt, komoly fennakadást okozva az ország vasúti közlekedésében.
Az akkori viszonyoknak ,,megfelelõen"" elõször szabotázsra gyanakodtak. Ez ellen a MÁV szakértõi szerint két érv is szólt. Az egyik, hogy a gyorsvonat elõtt 14 perccel haladt át az érintett pályaszakaszon egy tehervonat minden baj nélkül. A rendelkezésre álló néhány perc pedig nem lett volna elegendõ az esetleges merénylõnek a pálya megbontására. A másik érv az volt, hogy a gyorsvonat mozdonya és elsõ kocsija rendben áthaladt az említett pályaszakaszon. A vizsgálat végül síntörést állapított meg, melyet az 1907-tõl a pályában levõ ,,I"" rendszerõ 42,3 kg-os sín kifáradása okozott. A vonat az esemény pillanatában az engedélyezett 70 km/h helyett 72,7 km/h sebességgel ment, de ez a balesetben nem játszott szerepet.
Hasonló korú sínek még sok helyen feküdtek a pályában 1948-ban. A baleset bekövetkezte sem gyorsította meg ezek cseréjét, mert ezt nem tette lehetõvé az ország gazdasági helyzete.