Baleset részletek


1947.07.05.   01:05
BSzKRt Kispesti kocsiszín
 



1,05-kor - gyújtogatás következtében - kigyulladt a kispesti kocsiszín. Az étkezésbõl visszatérõ éjszakai munkások vették észre a háromvágányos szín hátuljában, egy a középsõ vágányon éjszakázó ikerkocsi alól felcsapó lángokat. A tõz az olajos padlón gyorsan elharapózott és bár az oltásban a munkásokon kívül a közeli laktanyában alvó kocsivezetõk és kalauzok illetve a környék lakossága is részt vett, a csarnokot már nem tudták megmenteni. Ennek pusztulása után a mõhelyekben tárolt anyag, az áramátalakító gépház és a villamoskocsik megmentése volt a cél. Mivel az áramszolgáltatás megszõnt, a még menthetõ kocsikat kézzel tolták ki az Üllõi úti forgalmi vágányokra. A kiérkezõ kispesti és a segítségükre sietõ fõvárosi tõzoltók munkáját ráadásul még a kánikula miatti alacsony víznyomás is hátráltatta. Az oltás során két személy megsérült.
A tõzesetet vizsgáló bizottság jelentése szerint az épületben 81500 Ft, a jármõvekben 4650000 Ft kár keletkezett. A telep területén éjszakázó 172 villamosból 70 gépes jármõ (39 ü-zemképes, 31 félre állított) 6 pótkocsi (3 üzemképes, 3 félre állított), 1 hóseprõ és 1 lowry sérült meg vagy égett el. A jármõvek nagy részét selejtezték, néhány darab újjá- v. átépítésre került. Ezen jármõvek adatai az alább közölt táblázatban találhatóak.
Ebben az idõben több kisebb-nagyobb tõz pusztított Budapesten. 1946-ban a Hofherr gyár kétszer égett le egymás után, itt az anyagi kár meghaladta a 15 millió forintot. Július 24-én kigyulladt a MÁV Északi Fõmõhelyének fatelepe. Egész szerelvények, raktárak, mõhelyek és rengeteg szerszámfa égett el. A 245x15 méter alapterületõ fafeldolgozó üzem, 160 köbméter deszka, a gépraktár, 100 vagon koksz, nagy mennyiségõ faszén és a famegmunkáló gépek pusztultak el a tõzben. 1947. június 20.-án a Bazilika kupolája, majd szeptember 20.-án 0,40-kor az albertfalvai Lóden Posztógyár gyulladt ki, az üzem 400 négyzetméteres nyersanyagraktára porig égett. Szintén tõz pusztított a Csepeli Papírgyárban is.
A tüzek egy részét (pl.: Csepeli Papírgyár, kispesti remíz) gyújtogatás okozta. Elkövetõik valószínõleg az ekkor sorra kerülõ államosítások ellen tiltakoztak e - nem túl barátságos - módon. A kispesti remíz gyújtogatóját sohasem fogták el.
Elbontott jármõvek:
BLVV9500  motorkocsiüzemelõBSzKRt1130motorkocsiforgalomból kivonva
BLVV9502  motorkocsiüzemelõBSzKRt1131motorkocsiforgalomból kivonva
BLVV9503  motorkocsiüzemelõBSzKRt1132motorkocsiforgalomból kivonva
BLVV9504  motorkocsiüzemelõBSzKRt1133motorkocsiforgalomból kivonva
BLVV9505  motorkocsiüzemelõBSzKRt1135motorkocsiforgalomból kivonva
BLVV9506  motorkocsiüzemelõBSzKRt1138motorkocsiforgalomból kivonva
BLVV9507  motorkocsiüzemelõBSzKRt1139motorkocsiforgalomból kivonva
BLVV9508  motorkocsiüzemelõBSzKRt1140motorkocsiforgalomból kivonva
BLVV9509  motorkocsiüzemelõBSzKRt1141motorkocsiforgalomból kivonva
BLVV9610+9611ikerkocsiüzemelõBSzKRt1142motorkocsiforgalomból kivonva
BLVV9616+9617ikerkocsiüzemelõBSzKRt1143motorkocsiforgalomból kivonva
BLVV9618+9619ikerkocsiüzemelõBSzKRt1144motorkocsiforgalomból kivonva
BLVV9624+9625ikerkocsiüzemelõBSzKRt1145motorkocsiforgalomból kivonva
BLVV9626+9627ikerkocsiüzemelõBSzKRt1146motorkocsiforgalomból kivonva
BLVV9632+9633ikerkocsiüzemelõBSzKRt1157motorkocsiforgalomból kivonva
BLVV9644+9664ikerkocsiüzemelõBSzKRt1182motorkocsiforgalomból kivonva
BLVV9645+9665ikerkocsiüzemelõBSzKRt1337motorkocsiháborús sérült v. túlfutott
BLVV9649+9669ikerkocsiüzemelõBSzKRt1345motorkocsiháborús sérült v. túlfutott
BLVV9650+9670ikerkocsiüzemelõBSzKRt1346motorkocsiháborús sérült v. túlfutott
BLVV9653+9654ikerkocsiüzemelõBSzKRt1359motorkocsiháborús sérült v. túlfutott
BLVV9682+9694ikerkocsiüzemelõBSzKRt1405motorkocsiháborús sérült v. túlfutott
BLVV9684+9696ikerkocsiüzemelõBSzKRt1414motorkocsiháborús sérült v. túlfutott
BSzKRt1869  motorkocsiüzemelõBSzKRt4920pótkocsiháborús sérült, üzemképtelen
BSzKRt2509  motorkocsiháborús sérült v. túlfutottBSzKRt5847pótkocsiháborús sérült, üzemképtelen
BSzKRt2516  motorkocsiháborús sérült v. túlfutottBSzKRt5861pótkocsiháborús sérült, üzemképtelen
BSzKRt2521  motorkocsiháborús sérült v. túlfutottBURV7291motorkocsiüzemelõ
BSzKRt3235  motorkocsiháborús sérült v. túlfutott    
BSzKRt3300  motorkocsiháborús sérült v. túlfutottBLVV9802pótkocsiüzemelõ
BSzKRt3313  motorkocsiháborús sérült v. túlfutottBLVV9805pótkocsiüzemelõ
Az aláhúzott pályaszámú kocsikat az elsõ vizsgálatkor még javíthatónak ítélték, késõbb mégis selejtezésük mellett döntöttek.
Helyreálított Jármõvek:
BSzKRt2536motorkocsiháborús sérült v. túlfutott 1948.09.30  
BLVV7350hóseprõgépüzemképes=>1956. 7118
BLVV8920põre lowryüzemképes=>1958.07.01BHÉV4511

Átépített Jármõvek:
BLVV9679motorkocsiüzemelõ=>1949. 8700 II =>1952. 8960
BLVV9683motorkocsiüzemelõ=>1949. 8701 II =>1952. 8961
BLVV9691motorkocsiüzemelõ=>1952.MÁV-BEVXne 93 050 =>1958.BHÉV4421
BLVV9695motorkocsiüzemelõ=>1949. 8702 II =>1952. 8962
BLVV9804pótkocsiüzemelõõ1948-50.8134 IIõ 1952.8950õ1959.12.08BHÉV4541