1921.09.26. 0:32
Kisújszállás - Pusztaecseg
377 111 + 377 444
1921.09.26. 0.32 Kisújszállás és Pusztaecseg állomások között a 7525 sz. vonat a részére küldött 377,444 psz. segélymozdonnyal összeütközött. A két mozdonyvezetõ, illetve a segélygép fûtõje megsérült. A gépek ütközõi összeakadtak, az anyagi kár 10 000 korona volt.
A 377,111 psz. mozdony 1921. szeptember 25-én Kisújszállásról egy D sor. kalauzkocsival érkezett Dévaványára a 7525 sz. vonatért. A 12 Cm kocsiból álló Budapestre tartó munkásszállítmányt az állomás 8 kocsi tehereleggyel egészítette ki. Mozdonyvezetõje indulás elõtt jelezte, hogy a rossz vízre tekintettel 40 tengelynél többet nem tud elvinni. A 7525 sz. vonat 22.04-kor 42 tengely, 289,3 tonna terheléssel indult el Dévaványáról.
Pusztaecsegre 24 perc menetidõ túllépéssel érkezett meg, itt a mozdonyvezetõ tájékoztatta az állomás forgalmi szolgálattevõjét, hogy a Dévaványán vételezett lúgos víz összekeveredett a Kisújszálláson vételezett lúgos vízzel, az így felfordult víz okozta a menetidõ túllépést. Egyben azt is kérte, hogy a 8 kocsi teherelegyet hagyják vissza, valamint tájékoztassák Kisújszállás állomást, hogy a másik hév mozdonyt készítsék elõ indulásra. Utóbbi kérését azzal indokolta, hogy ha a víz a vonalon elfogyna, a vonatot a nyílt pályán visszahagyva gépmenetben beszalad Kisújszállásra és az elõkészített mozdonnyal jön ki a vonalra a visszahagyott vonatért.
A szolgálattevõ a 8 kocsi visszahagyására engedélyt is adott, és amíg a gép azokat az I. sz. vágányra félre állította, 23.20-kor táviratot küldött Kisújszállásra a következõ szöveggel: „Térf. Kisújszállás de Pusztaecseg mr. 416. A 7525 sz. mozdonyvezetõje kéri az ottani gépet befûteni és elõkészíteni, hogy a vonatot Márialakára bevigye, mivel nem bírja bevinni a vonatot.” (Márialaka fmh. a két állomás között van.) Ezután a vonatot 23.29-kor elmenesztette, melyrõl 23.35-kor Kisújszállás állomást értesítette.
Kisújszállás forgalmi szolgálattevõje a táviratot segélyt kérõ táviratnak vette annak ellenére, hogy az a 25. sz. utasítás vonatkozó pontjainak nem felelt meg, mert sem az elakadt vonat pontos megállási helyét (szelvényszám), sem a menet megszakadásának okát nem tartalmazta. Indító állomásként, bár ezt a 25. sz. utasítás ugyancsak elõírja, Pusztaecseget nem kérdezte meg arról, hogy a segély indítása nem ütközik-e akadályba? (Ha ezt megteszi, az ottani szolgálattevõ közölte volna, hogy a segély nem a vonalra kell, hanem Kisújszállás állomásra.) A segélygépet kísérõ és kivilágított jelzõlámpák nélkül 0.20-kor elmenesztette, de elõtte, ellentétesen az utasításokkal bejegyezte annak menetlevelébe, hogy „a szemközt jövõ 7525-rõl értesítés nincs, óvatosan halad”, holott 23.35-kor értesítve volt, hogy „a 7525-ös el 23 óra 39 perckor, 7 kocsit itt hagyott.”
A segélynek elküldött 377,444 psz. fordított állású, kivilágítatlan mozdony vezetõje a segélyezendõ vonatot a forgalmi szolgálattevõ közlése alapján Márialakára gondolta, ezért a Kisújszállás védõjelzõje közelében szembõl az ívbõl kibukkanó vonat látványa készületlenül érte. Az észlelést elõsegítette a holdvilág, de hátráltatta, hogy a mozdony hátsó ablakai pléhlemezzel be voltak fenekelve. A fûtõ vette észe a közeledõ vonatot és azonnal fékezni kezdett, míg a mozdonyvezetõ a gõzszabályzót lezárva az emeltyût elõre vágva ismét rányitott, de eközben az ütközés már bekövetkezett.
A kb. 10 km/h sebességgel szembõl érkezõ vonat mozdonyvezetõje szintén nem számított a segélygépre. Mozdonyán nem volt úszó vízmérce, ezért menet közben a kisablakon többször kimászott, hogy vízkészletét ellenõrizze. A mozdony tetején tartózkodott háttal a menetiránynak és örömmel állapította meg, hogy elég lesz a vize, a vonatot be tudja vontatni Kisújszállásig, mikor fûtõje kiabálni kezdett, hogy szemben vonat jön. Visszamászva a helyére a gõzszabályzót lezárva az emeltyût tette hátra irányba, mikor az ütközés bekövetkezett.
Pusztaecseg forgalmi szolgálattevõjét a nem egyértelmûen megfogalmazott táviratért, Kisújszálláson szolgáló kollégáját pedig az abban foglaltak sikeres félreértésérét és a fent ismertetett egyéb szabálytalanságokért a MÁV fegyelmi bírósága 100, illetve 130 korona pénzbüntetésre ítélte.
Forrás: MÁV Archivum, MÁV Vezérigazgatóság elsofokú fegyelmi bírósági ügyek, FE.10008 sz. doboz, 31/1922.efh