1981.09.09. 04:36
Császárszállás
V43 1144
A Záhonyba tartó 2550 sz. ún. konténervonat (éjszakai gyorsteher) 4,36-kor az állomáson beleütközött a Debrecenbe tartó 4963 sz. tehervonat határon kívül álló végébe. Az ütközés következtében a 2550 sz. vonat V43 1144 psz. gépe kisiklott és oldalára dõlt. Rajta kívül siklott a 4936. egy, a 2550. hat kocsija is.
A 2550 sz. vonat az állomás 3. vágányán haladt át. A 4. vágányon tartózkodott a 4963 sz. tehervonat, melynek vége határon kívül állt, de ezt a biztosító berendezés mûszaki hibája miatt maga a berendezés sem érzékelte. Így engedte a kijárati jelzõ kezelését a végponti oldalon az áthaladó vonat számára. A mozdonyvezetõ a hajnali derengésben csak késõn vehette észre az útjába kerülõ akadályt. Azonnal gyorsfékezett, de a balesetet már nem tudta elkerülni és kb. 70 km/h se-bességgel belerohant a vonat végébe. A kilógó üres kocsit egy darabig maga elõtt tolta a gép majd kisiklott és oldalra dõlt. A siklott jármûvek és az azokról leboruló konténerek mindkét vágányt elzárták. E miatt a Budapestre tartó hajnali gyorsok kerülõ útirányon, Miskolcon át, illetve a Szabolcs és a Puskin expresszek Nyírbátor felé közlekedtek. A személyvonatok forgalmát autóbuszos átszállással bonyolították. A kiérkezõ közúti segély és a szolnoki ezres daru személyzete a pályát felszabadította és járhatóvá tette, így a forgalom a délutáni órákban helyre állt.
A baleset krónikájához tartozik még a debreceni mozdonyvezetõ és a V43 1144 psz. gép további sorsa is.
A mozdonyvezetõ a baleset után nem utazott többé. Elõbb fizetõtiszt lett, majd Svédországban próbált szerencsét
A gép nagyon összetört, felhasználható alkatrész nem igen maradt benne. A mentésben résztvevõk szerint, mikor a daru forgóvázakkal együtt megemelte, a fõkeret U alakban meghajlott. Így selejtezésre került. Ám ekkor merült fel probléma a V43-ok licencjoga körül. A Ganz-MÁVAG eredetileg ugyanis 300 db V43 sorozatú mozdonyra vette meg a gyártási jogot. Jó szokás szerint, miután ezt a darabszámot elérték, a gépeket a licencjog meghosszabbítása nélkül tovább gyártották. Éppen a baleset idején a licencadó egyik képviselõje járt Budapesten és látva a darabszám túllépést botrányt kavart a dologból, így a gyártást leállították. A visszaemlékezések szerint a már elkészült 1380-as psz. gépet, melyre talán már a pályaszáma is fel volt festve, a hírek szerint szinte a gyárkapuból hozták vissza. Átszámozták 1144-re, így ma a legfiatalabb gép üzemel ezen a pályaszámon. A maradék, ezen kívül kilenc darab fõkeretet további balesetes gépek javításához használták fel.