1977.09.24. 7:37
Kecskemét
M31 2006 + 324 1562
Több gép koccant össze Kecskemét Vontatási Telep I. számú vágányán. Ennek következtében 1 ipari tanuló súlyos- életveszélyes, 1 lakatos pedig súlyos sérüléseket szenvedett. A sérülteket a Kecskeméti Megyei Kórházba szállították.
A baleset reggelén a kétállásos mozdonyszín I. vágányán, a kanális felett állt a részlegvizsgás 324,1591 számú gõzmozdony. A vágány csarnokon kívüli, csatorna fölötti részét, a futójavításra érkezett - a mozdony és szerkocsi közötti fõkapcsolatot kellett összehúzni – 324,1562 számú gõzös foglalta el. A csarnok II. vágányán a bak felé a tûzoltó készülékek ellenõrzésére váró M32 2001, elõtte pedig a javítás alatt lévõ M31 2006 pályaszámú gépek álltak.
Munkakezdés után a gépekre kijelölt szerelõk megkezdték a rájuk bízott feladatok elvégzését. Közben jelentkezett szolgálatra a felvigyázónál a nagykõrösi tartalékra vezényelt mozdonyvezetõ, aki azt az utasítást kapta, hogy a II. vágányon álló két dízelmozdony közül azzal járjon ki, amelyik elõbb elkészül. A színbe érve a szerelõk kérésére beindította az M31-t, majd átszállva az M32-t is. Még folyt a munka a dízeleken, mikor napivizsgára bejárt a fûtõház területére az M31 2008 pályaszámú gép. Ennek elvégzéséhez a II. vágányt fel kellett szabadítani. A két összekapcsolt mozdonyt ezért a vontatási rendezõ kihúzta az M31-el a 204. sz. váltón túlra – ez terelt az I-rõl a II. vágányra –, majd további rendelkezésért a felvigyázói irodába távozott. Ugyanekkor az M32-rõl is leszállt a mozdonyvezetõ, hogy a két gép kulcsait megcserélje. A szerelõktõl kapott információ szerint ugyanis az M31-es idõközben elkészült, így azzal szándékozott kijárni a tartalékra.
Mire az irodából visszatértek látták, hogy a két gép a II. sz. vágányon a 204. számú váltón belül áll, felzárkózva a 324 1562-re. A vontatási rendezõ látva, hogy a dízelek már átálltak az I-re, a 204. számú váltót átállította és az M31 2008-t beengedte a II. vágányra. Közben észlelte, hogy a gõzös korábbi helyérõl elmozdult a csarnok felé, füstszekrény felõli ütközõje és a csarnokban álló 324,1591 ütközõje között mintegy 80 cm-re csökkent a távolság. A két dízel közé bújva azokat szétakasztotta, majd segített az egyik szerelõnek az M32-rõl a tûzoltó készülékeket levenni. A mozdonyvezetõ ez alatt a két dízel között ingázva személyes tárgyait átrakta az M31-re. Miután hallotta, hogy a gõzöst vissza akarják húzni a korábbi helyére, közölte a szerelõkkel, hogy a visszahúzást az M31-el – nem tudta, hogy a gépeket közben szétgombolták – õ fogja elvégezni. Erre már nem kerülhetett sor, mert a gépekkel addig is jogosulatlanul mozgó szerelõ az M31-el az M32-t a 324-nek lökte, amely megindult a színben álló másik gõzös felé. A bejáró vonatuk késése miatt ekkor érkezõ és a mûvezetõi irodába tartó két szerelõ a gõzösök közötti résen a csatorna fölött éppen ebben a pillanatban ugrott át, õket az ütközõk összenyomták. Sérüléseikbõl mindketten felépültek.
Forrás: MÁV Központ Irattár, AC.12119 sz. doboz, 8919/1977 sz. ügyirat és annak rajzmelléklete