1974.10.20. 22:34
Pécs
M31 2034
Pécs állomásról 12 kocsival kihúzó III. számú tartalék (M31 2034) a 7. számú térközjelzõnél feltartóztatott 1998 számú tehervonatba ütközött. A tartalék által vontatott kocsik közül 3 kisiklott és megrongálódott, személyi sérülés nem történt.
Az M31 2034-es tolatást végzett Pécs állomásán. Vezetõje reggel 6.15-kor fejezte be elõzõ 15 órás szolgálatát, ennek ellenére, bár rendelkezésre állt kellõen kipihent dolgozó is, „röviddel” visszavezényelték éjszakára, a III. tartalékra. A fáradtságnak és a két szolgálat közötti nem túl hosszú pihenõ alatt (és talán szolgálat közben is) elfogyasztott alkoholnak köszönhetõen, az egyik kihúzás során elaludt, mély álomba zuhant és Mecsekalja-Cserkút irányába elhagyta az állomás területét. Ezt látva a II. számú õrhelyen szolgálatot teljesítõ vezetõ váltókezelõ utasította a 7. számú térközõrt, hogy a Mecsekalja-Cserkútról éppen ekkor elindult 1998 számú vonatot a térközjelzõ elõtt tartóztassa fel, de eközben figyeljen Pécs felé is, merre jár a tartalék. Az õr hamarosan meglátta a közeledõ tartalékot és elé szaladva Megállj! jelzéseket adott a gép felé, ám ezt a nem túl éber mozdonyvezetõ nem vette figyelembe és 40 km/h sebességgel a már álló tehervonatnak ütközött.
Az ütközés egyik oka a mozdonyvezetõ elalvása volt, de szerepet játszott a balesetben az is, hogy az M31 2034 „ébrenléti és jelenléti berendezése” szeptember 6. óta üzemképtelen volt, így az nem akadályozta meg az alvó mozdonyvezetõ mellett a vonat továbbhaladását. A szolgálatképtelennek minõsülõ gépet azonban valószínûleg mozdonyhiány miatt a vezetõmérnök utasítására a reszortosok tudtával beosztották III. számú állomási tartaléknak.
Forrás: 11. sz. Munkavédelmi és Balesetelhárítási értesítõ (16093/1974.VBO)
Kiadja a MÁV Pécsi Vasútigazgatóság saját szervei részére