Baleset részletek


1990.03.28.   07:40
Szolnok Déli ipartelepi rendezõ pu.
M32 2033  +  M44 114



A pályaudvar 2-4 váltója között a 63772 számban Szolnok személy-pályaudvarról érkezõ, több részben és több géppel közlekedõ vonat részei egymásnak ütköztek. Az elõl haladó M32 2033 számú mozdony 1, a vele összekapcsolt M44 114 számú mozdony 2 törõlemeze beszakadt, az M32-es vezetõje a szélvédõ üvegnek esve fejsérülést szenvedett. A mozdonyokba ütközõ 7 db javításos személykocsiból, 2 db mozdonyalkatrészekkel rakott Eas kocsiból, az ugyancsak a jármûjavítóba utalt MDmot 3003 pályaszámú motorkocsiból és a vonatrészt toló M41 2151 számú mozdonyból álló vonatrész jármûvei nem sérültek, de a személykocsikat kísérõ debreceni féklakatos könnyû bokasérülést szenvedett.
A baleset hajnalán Debrecenbõl érkezett Szolnok XVII. vágányára a 6577 számú vonat, mely a V43 1023 pályaszámú mozdonyból és 7 db, a Szolnoki Jármûjavítóba utalt személykocsiból állt. Megállás után a vonatgép leakadt és a fûtõházba távozott. Néhány órával késõbb az állomás I. vágányára megérkezett a 7219 számú vonat is, élén az M41 2151 pályaszámú vonatgéppel, végén pedig két, mozdony alkatrészekkel rakott Eas sor. kocsival és a hidegen a jármûjavítóba tartó MDmot 3003 pályaszámú motorkocsival. A vonat mozdonyvezetõje megbeszélte a fõrendelkezõvel, hogy gépével körüljár, a vonat végérõl felveszi a 3 jármûjavítóba továbbítandó jármûvet és azokat ki is viszi az üzembe, mert fontos, hogy azok oda minél elõbb beállításra kerüljenek.
A fõrendelkezõ mindehhez hozzá járult, de közölte a mozdonyvezetõvel, hogy a vonat végérõl levett jármûveket a XVII. vágányon álló javításos kocsikra fogja sorozni és azokat együtt fogja a jármûjavítóba kiállítani. Az M41-es ennek megfelelõen meg is kezdte a tolatást.
Eközben jelentkezett ki a fûtõházból az M32 2033 számú jármûjavítói tartalék, az M44 114 pályaszámú, a papírgyári iparvágányos anyagoláshoz igényelt gép és a jászsági személyvonat M47-e. Az elsõ két gép összekapaszkodva rázárt a XVII. vágányon álló javításos kocsikra, az M47 pedig bejárt eléjük ugyanarra a vágányra.
Az állomási személyzetnél eljött a szolgálatváltás ideje, így minden posztra új dolgozó került. A szolgálat átadás-átvétel alkalmával az érintettek nem tájékoztatták egymást megfelelõen, így az újonnan szolgálatba lépõk csak annyit tudtak, hogy a XVII. vágányon egy javításos elegy van. Arról, hogy a szerelvény össze van-e kapcsolva és fékpróbázott-e, nem rendelkeztek információval, de ez után nem is érdeklõdtek. Miután az anyagoláshoz igényelt gép után már érdeklõdtek, a fõrendelkezõ elhatározta, hogy a jármújavítói elegyet még a 37112 számú vonat elõtt kiküldi. Engedélykérés után a kijárati jelzõ szabadra állításával a vonatot felhatalmazták az indulásra. Az M32-es vezetõje látva, hogy a jelzõ sárga-zöldre váltott, jármûvét elindította, maga után húzva az M44-t is. Azt egyikük sem tudta, hogy nekik kellett volna kivinniük a jármûjavítói elegyet is, így nem is csodálkoztak azon, hogy a kocsik nem jönnek utánuk. A vonat végén álló M41-es vezetõjével viszont korábban azt közölték, mégsem õ fogja továbbítani a jármújavítóba a jármûveket, hanem a vonat elején lévõ két mozdony fogja kihúzni azokat az õ gépével együtt. Miután észlelte, hogy a kijárati jelzõ szabadra váltott, hogy segítsen az M32-nek, tolni kezdte a kocsisort, nem tudva arról, hogy a vonat nincs összekapcsolva. Elsõnek a II. számú õrhely váltókezelõje vette észre, hogy a kijáró két gép mögött 150-200 méterrel egy kocsisort tól két motor. Felhívta az I. számú táblakezelõt azzal, hogy milyen vonat összeállítás ez, a hátul mûködõ mozdony vezetõje, hogyan lássa, áll-e neki a jelzõ, ha elõtte van a kocsisor? Ezt hallotta a fõrendelkezõ is, aki azonnal hívta Déli ipartelep forgalmi szolgálattevõjét, de erre a beszélgetésre már nem került sor. Õ ugyanis a téren tartózkodott. A mozdonyokat egy zöld fénnyel a tószegi vonalra engedte be, majd a szolgálati hely elõtt leintette azokat, hogy tolatási mozgásként állítsa be a szétgombolt gépeket rendeltetési helyükre. A váltók felnyitásával és átállításával volt elfoglalva, mikor a tolva közlekedõ vonatrész 20 km/h sebességgel az álló gépekbe ütközött.
A baleset oka: forgalmi és vontatási dolgozók közös mulasztásai miatt a vonat szabálytalan összeállítása.

Forrás: MÁV Központ Irattár,AD.15056 sz. doboz, 2135/1990 sz. ügyirat