1971.05.10. 13:20
Budapest Keleti pu.
V42 519
Néhányan könnyû sérüléseket szenvedtek abban a balesetben, amely Budapest-Keleti pu. csarnok I. számú vágányán történt 1971. május 10-én, 13 óra 20 perckor. Az érkezõ és az ütközõbak elõtt kb. 20 méterrel megálló 825. számú vonat az utasok leszállása közben hirtelen megindult, majd 7-8 km/h sebességre gyorsulva a vágányzáró baknak ütközött. A vonat utasai közül tíz személy megsérült, a szerelvényben és a pályában nem esett kár.
A 10 kocsiból álló személyszállító ingavonat élén a Bat 5958 pályaszámú vezérlõkocsival, végén a V42 519 psz mozdonnyal Oroszlány állomásról 10 óra 55 perckor indult 7937. számban, majd Tatabánya-alsó (ma Tatabánya) állomáson vonatszámot váltott és innen 825. számú vonatként közlekedett Budapest-Keleti pályaudvarig. Tatabánya-felsõ után a szerelvény vonóerõ hiányában lassulni kezdett, ezért a vezérlõkocsin utazó mozdonyvezetõ telefonon utasította a mozdonyon szolgálatot teljesítõ gépkezelõt, hogy vegye át a vezérlést és tolja a vonatot. Utóbbi ezt meg is tette, majd Szár állomáson a mozdonyvezetõ telefonon adott utasítására a vezérlést visszakapcsolta a vezérlõkocsira. Torbágy állomás közelében jártak, mikor újabb probléma adódott, ugyanis a fõlégtartály túltöltött. Ezt a gépkezelõ jelentette a mozdonyvezetõnek, aki Törökbálint mh.-en a felügyeletére bízott mozdonyvezetõ gyakornokkal együtt hátrament a villamos mozdonyhoz, ahol a hibát sikeresen elhárították. Emiatt 12,20-tól 12,47-ig tartózkodtak a megállóhelyen. Folytatták útjukat, de Budapest-Kelenföld elõtt a szerelvény ismét lassulni kezdett. A gépkezelõ hívni kezdte a mozdonyvezetõt, ám nem tudta elérni, így azt gondolván, hogy a telefon üzemképtelenné vált, visszavette a gépre a vezérlést és a százlábú hídig tolta a vonatot, majd a vezérlést visszaadta a vezérlõkocsira.
Miután a csarnok I. vágányon megálltak, a gyakornok csengõjelzéssel utasította a gépkezelõt a vezérlés átvételére és lezárta a fékezõszelepet. Annak átvételekor azonban a gerjesztõkar egyes pozícióban volt, ám a gépkezelõ ezt nem vett észre. A vezérlõkocsin tartózkodó mozdonyvezetõ sem látta, hogy gyakornoka a fékezõszelep lezárása elõtt – valószínûleg gyakorlatlanságból – azt hosszabb ideig menet állásban hagyta, így a szerelvény lassan feloldott és az utasok leszállása közben ismét megindult. A vezérlõkocsiról leszálló gyakornok és a még a vezetõállásban tartózkodó mozdonyvezetõ a mozgást érzékelve elõször a vészfékváltót kereste, de hiába. Mire a lezárt fékezõszelepet ismét kinyitották és a fékezést megkezdték, addigra a vonat a baknak ütközött, a leszálló utasok pedig elestek, illetve a kocsik oldalának, illetve ajtóinak vágódva megsérültek.
A vizsgálat során megállapították, hogy a balesetért a mozdonyvezetõ gyakornokot és a vonatkísérõ szakaszt nem terheli felelõsség, elõbbit státusza, utóbbiakat pedig az idõ rövidsége, a vonatvezetõ esetében pedig a vonattól való azonnali eltávozása miatt. Az eseményt a mozdonyvezetõ és a gépkezelõ figyelmetlensége és az ingavonatok közlekedtetésére vonatkozó 112588/1964.I..7/A számú ideiglenes végrehajtási utasításban leírtak be nem tartása okozta. Ellenük fegyelmi úton jártak el. Büntetésük mértéke nem ismert.
Forrás: MÁV Központi Irattár, AB.13730 számú doboz, 11734/1971 számú ügyirat
Népszabadság 1971.05.12-i. Vasúti szerencsétlenség a budapesti Keleti pályaudvaron c. cikke