Baleset részletek


1965.05.24.   11:30
Füzesabony
V41 513  +  324 515



Csak anyagi kárral járt az a baleset, amely a füzesabonyi vasútállomáson történt 1965. május 24-én, 11 óra 30 perckor. A fûtõházból az V. vágányon álló 6434. számú személyvonatra kijáró V41 513 pályaszámú villamos mozdony a 21. – 29. számú átszelési váltók közötti összekötõvágányon horzsolódott, a szintén a fûtõházból a VI. vágányon álló 9424. számú egri ingavonatra kijáró 324,515 pályaszámú, egyenes állású gõzmozdonnyal. Mindkét gép szolgálatképtelenné vált, a gõzös jobb oldala a hengertõl kezdve súlyosan megsérült, vezetõállása benyomódott.
A V41 513 pályaszámú gép a 6437. számú vonattal érkezett Füzesabony állomás IV. vágányára. Utasainak leszállása után átállította a szerelvényt az V. vágányra, majd a 24 óránkénti kötelezõ napivizsga megtartására bejárt a fûtõházba. Az idõ ekkor körülbelül 9,45 volt.
Egy órával ezután a 324,515 pályaszámú gõzmozdony – az Eger – Füzesabony közötti ingavonat gépe – szerelés (szén-, víz és kenõolaj készleteinek kiegészítése) céljából szintén bejárt a fûtõházba. Ekkor gépkísérõje megkérdezte a V41-es személyzetét, a rendelkezésre álló 324-el viheti-e ki õket a drót alá (a fûtõházi vágányok fölött nem volt és ma sincs felsõvezeték), de a mozdonyvezetõ azt válaszolta, még nincsenek készen. (Késedelmük oka a gépre vezényelt mozdonyvezetõ tanonc volt, akinek a gépvizsgálat során a mozdonyvezetõ magyarázott.)
A szereléssel illetve a napivizsgával elkészült gépeket egy-egy gépkísérõ vitte ki az V. és a VI. vágányon álló vonatjukhoz. Ez a gõzös esetében nem volt túl bonyolult, az „saját lábán” a XI. vágányon keresztül járt ki a fûtõházból, ám a villamos mozdonyhoz az anyagvonat gõzmozdonyát kellett felhasználni. Az a villamos mozdonyt a XXVII. vágányon keresztül kihúzta a líravágányra, majd a 29. - 33. számú átszelési (angol) váltók közötti részen leakasztva továbbment vontjára a XI. vágányra. Ekkor a villamos mozdony vezetõje felpörgette a gépcsoportot, majd a torony jelzésére a 29. és 21. számú átszelési váltókon keresztül kihúzott a „hosszú egri” vágányra, hogy onnan bejárjon az ötödik vágányra.
Eközben az egri inga gépe is vonatjára tartott. A líravágányon a villanygép mögött haladva megvárta, míg elõbbi keresztül gurul a 29. számú angolon, majd azt eldobják a neki megfelelõ XXVI. vágányra vezetõ irányba. Ezután átgurult a váltón és még a biztonsági határjelzõn kívül megállt, várva a váltó ismételt átállítását a hatodik vágányra. (A hosszú egri vágány az V., a XXVI. vágány a VI. vágány líra utáni része volt.)
A villanygép eközben a hosszú egri vágányról már hátrafelé indult az ötödiken álló vonatja felé. Ám ezt – mint a vizsgálat során kiderült – engedély nélkül tette, így fordulhatott elõ, hogy a számára sikertelenül állított 21. számú váltón keresztül visszament a 29. váltó felé és az annál éppen megálló gõzmozdony oldalába ütközött.
A 21. számú váltó ismeretlen okból nem állt végállásba, hanem bevillogott. Ekkor a kapcsolókezelõ visszaállította azt elõbbi állásába majd, hogy a másik gép mozgását ne késleltesse, a 29. számú váltó „a” végét állította a 324. számára. Mire ismételten megkísérelte volna a 21. számú váltó „a” végének állítását, a V41-es megindult és az ütközés bekövetkezett.
A történtekért a villamos mozdony vezetõjét, gépkezelõjét és gépkísérõjét fegyelmi úton vonták felelõsségre. A gép elindításának pontos körülményeit – ki, milyen jelzést látott, valaki figyelte-e a váltót, ki és mit mondott a gépen tartózkodó négy fõ (mozdonyvezetõ tanonc is volt) közül – az ellentmondó vallomások alapján a vizsgálatnak sem sikerült tisztázni.
Forrás: MÁV Központi Irattár AF.13843 számú doboz, 8348/1965. számú ügyirat