Baleset részletek


1977.02.20.   20:27
Hetényegyháza   -  Kecskemét-Máriaváros
324 1580



Baleset történt 1977. február 20-án este a Lajosmizse – Kecskemét vasútvonal Hetényegyháza – Kecskemét-Máriaváros kö-zötti szakaszán. A 3792/a. sz. tehervonatot továbbító egyenes állású 324,1580 psz. mozdony a Kecskemét-Máriaváros nem biztosított bejárati jelzõje és elõjelzõje között, a 24+26. szelvény-ben fekvõ sorompó nélküli vasúti átjáróban 20 óra 27 perckor összeütközött a Szovjet Hadse-reg egyik harckocsijával. Ennek következtében a mozdony a harcjármûvet a sínrõl bal oldalra kilökte, és 42 m megtétele után a hozzá kapcsolt 327,045 psz. szerkocsival együtt a jobb oldali anyagárokba borult. A mögötte futó Dtz sor. 50 55 94-23 134-0 psz. szolgálati kocsi két-, a Ggs sor. 02 55 148 6307-2 psz. üres teherkocsi egy tengellyel siklott és megrongálódott. A gõzmozdony vezetõje és fûtõje a kisiklott, felboruló jármûbõl kiesve könnyebben megsérült, a harckocsiban tartózkodó(k) esetleges sérülésérõl a baleset rendelkezésre álló anyaga nem tesz említést.
A siklott jármûvek beemelését a Rákosrendezõ, Szeged és Szolnok állomásokról kiérkezett segélymenetek végezték. A pálya elzáródott és 80 m hosszban megrongálódott, helyreállításáig a személyvonatokat a 9. sz. Volán Vállalattól bérelt autóbuszok pótolták, a tehervonatok forgalma szünetelt. A forga-lom felvételére 21-én 13 órakor került sor.
A szerencsétlenül járt mozdony a baleset délutánján a Kecskemétrõl Lajosmizsére tartó 3799/a. sz. tehervonatot továbbította fordított állásban. Itt a továbbmenõ és a saját vonatot is megtolatta, majd a gép kezelése után, 19,03-kor 3792/a. számban visszaindult Kecskemétre.
Az egyenes állásban közlekedõ mozdony szerelvénye induláskor 7 kocsiból állt, teljes súlya 304 t volt. Hetényegyházára érkezve 1 kocsit kisoroztak, 4 kocsit pedig felvettek, a 10 kocsira növekedett szerelvény teljes súlya 488 t lett. Az elõírt 43 t fékezendõ súly helyett a ténylegesen fékezett súly 231 t volt, vagyis a vonat kellõen megfékezve, túlfékezve közlekedett.
Hetényegyháza állomásról a szükséges tolatások elvégzése után 20,15-kor indult tovább, a menetrendjében meghatározott 30 km/h sebességet nem lépte túl. Vezetõje látva Kecskemét-Máriaváros szabad állásban lévõ elõ- és bejárati jelzõjét a gõzszabályzót lezárva gurult az állomás felé, miközben az elõjelzõ elõtt elhelyezett útátjáró jelzõnél „Figyelj” jelzést adott. Fûtõje rátüzelés és vízszívatás után a 300 m sugarú bal irányú ívben kinézve egy sötét tömeget látott a vonat elõtt, de mire erre mozdonyvezetõjét figyelmeztette volna, az összeütközés bekövetkezett. A vonatvezetõ és vonatfékezõk a kalauzkocsiban utaztak. Elõbbi az ív belsõ oldalán figyelve a bejárati jelzõt, egy pillanatra úgy látta, mintha valaki „Közeledj felém” jelzést adna zseblámpával, majd a sötétbõl felbukkanó harckocsi a vonat elé a sínekre hajtott. Mindössze arra maradt ideje, hogy kiabáljon fékezõinek kapaszkodjanak, a következõ pillanatban pedig megtörtént az ütközés.
A bekövetkezett balesetért egyértelmûen a szovjet harckocsi oszlop – ennek 10. tagja volt ez elgázolt harcjármû – átkelését irányító katonát terhelte felelõsség. A vasúti szervek kihallgatni nem tudták, mert kiérezésükkor már nem volt a helyszínen. Esetleges felelõsségre vonására a hadsereg keretein belül, a nyilvánosság kizárásával került sor.
A mozdonyt és szerkocsit a Debreceni Jármûjaví-tóba szállították, amely részint sérüléseik mértéke, részint elöregedettsége miatt – ne feledjük, ebben az idõben már komoly ütemben folyt a sorozat selejtezése – a jármûvek elbontását javasolta, így közel egy esztendõvel a baleset után, 1978. január 11–én a 324,1580 psz. mozdonyt és a hozzá tartozó 327,045 psz. szerkocsit selejtezték.
Forrás: MÁV Rt. Központi Irattár: AC.12080 sz. doboz 2264/1977 sz. ügyirat