1978.06.09. 15:02
Páli-Vadosfa - Magyarkeresztúr-Zsebeháza
ABbmot 601
Tûzeset áldozata lett az ABb 601 psz. motor 1978. június 9-én 15, 02-kor. A Hegyeshalom felé tartó szerelvény motorkocsija Páli-Vadosfa – Magyarkeresztúr-Zsebeháza megállóhelyek között kapott lángra és szinte teljes mértékben elégett. A rajta utazók és az oltásában résztvevõk közül szerencsére senki sem sérült meg.
A futó végével elõre közlekedõ motorkocsi a 8413. sz. vonatot továbbította ezen a napon. Menetrend szerint 14.59-kor megállt Páli-Vadosfa megállóhelyen, majd kb. fél perc tartózkodás után folytatta útját Magyarkeresztúr-Zsebeháza felé. Indulásuk után néhány perccel a vonatvezetõ furcsa szagot érzett, amit elõször valamilyen permetszernek tulajdonított, de késõbb inkább égett szagnak gondolta. Erre felhívta a mellette utazó motorvezetõ figyelmét is, így a kocsi két oldalán hátratekintve látták, hogy a gépes forgóváz körül füst gomolyog. Ugyanekkor érezte meg a füstszagot a motor utáni elsõ kocsiban a jegyvizsgáló is, aki az egyik oldalablakon elõre tekintve látta, hogy a motor szerelvény felõli vége alatt gomolyog a füst és onnan lángok csapnak ki. Azonnal a vészfékhez szaladt, de ennek meghúzására már nem volt szükség, mert a motorvezetõ addigra már gyorsfékezett. Utóbbi elmondása szerint ekkor már az utasok is dörömböltek a vezetõfülke ajtaján és kiabáltak, hogy ég a kocsi.
Az éppen csak megálló szerelvényrõl az utasok lemenekültek, míg a motorvezetõ és a vonaton szolgálatból haza utazó pályamester a kocsi jobb oldalán megkezdték a tûz oltását. Ugyanekkor a vonatvezetõ utasította a jegyvizsgálót, hogy a motor és az elsõ kocsi között hídlást szedje szét és a kocsikat akassza le. Õ maga pedig hátrament kilevegõzni a szerelvényt.
Az egyre jobban elharapózó tûz azonban nem adta meg magát. Miközben a motorvezetõ és a pályamester a kocsi jobb oldalát oltotta a túloldalról kiabáltak nekik, hogy ott is felcsaptak a lángok. A motorvezetõ átszaladt oda és a poggyásztérbõl „kimentett” poroltóval megkezdte a tûz oltását, sajnos nem túl sok sikerrel. (Az egyre terjedõ tûz miatt a poggyásztérben elhelyezett másik poroltót már nem tudták elõvenni sem.)
Miután összes tûzoltó készülékük kifogyott, de a tüzet eloltani nem sikerült, a motorvezetõ lekapcsolta a motorkocsiról a két db négy tengelyes kocsit – ez a jegyvizsgálónak valamiért nem sikerült – majd azokat az utasok segítségével az égõ motortól kb.100-150 méterre visszatolták. Eközben a vonatvezetõ elindult Magyarkeresztúr- Zsebeházára (ez volt közelebb), hogy értesítse a tûzoltóságot és a menetirányítót tájékoztassa az eseményrõl. Azonban ez a tûz miatt leszakadt telefonvezetékek miatt nem sikerült. Út közben kapta a tájékoztatást egy ismeretlen fiatalembertõl, hogy a tûzoltóságot már értesítették.
Néhány perccel késõbb megérkezett Szil-Sopronnémeti állomás felõl a 8414 sz. vonatot továbbító AB sor. motorkocsi, rajta a vonatvezetõvel, az állomásfõnökkel és négy poroltóval felszerelt munkással. Együtt visszamentek a 417/418 sz. szelvényben égõ motorkocsihoz, amely ekkor már nagy lánggal égett. A magukkal hozott tûzoltó készülékekkel sem tudták a tüzet eloltani, az csak az állami tûzoltóság néhány perccel késõbb kiérkezõ munkatársainak sikerült.
Még az oltás befejezése elõtt az égõ vonat utasait átszállították az AB motorra, mely azonnal vissza indult Szil-Sopronnémeti állomásra. Onnan a 8413-as az AB motorkocsira felvett új szerelvénnyel 50 perc késéssel folytatta útját. A vonat menetidõ- valamint tartózkodás rövidítések alkalmazásával végül 20 perc késéssel érkezett meg Hegyeshalomba.
A tûz oka a jobb II. porlasztócsõvég hegesztési varratának kilyukadása volt. Az itt keletkezett apró lyukon a kb.100 atmoszféra (ma bar) nyomás a jobb II. henger üzemanyagának egy részét a motortérbe porlasztotta, mely ott begyulladt és elégette a napi tartály és az adagoló közé épített páncélbevonatú gumitömlõt is. Így a napi tartályban lévõ kb. 100 liter üzemanyag a tûzfészekre ömlött, a motorkocsi teljes pusztulását okozva ezzel.
A motorkocsit a 118874/78 sz. selejtezési jegyzõkönyvvel 1978. december 1-én selejtezték.
Forrás: MÁV Központi Irattár AA.13323 sz. doboz, 109219/1978 sz. ügyirata.