Baleset részletek


1973.10.09.   09:05
Acsa-Erdõkürt állomás
324 1543



Acsa-Erdõkürt, az Aszód – Balassagyarmat vasút vonal 3 vágányos középállomása sú-lyos, több jármû elégésével járó ütközéses baleset helyszíne volt 1973. október 9-én. 9 óra 5 perckor az állomás nem biztosított, továbbhaladást tiltó bejárati jelzõjét a 4265. sz. tehervonat meghaladta és a II. sz. vágányára behaladva kíméletlenül ráütközött a tolatást végzõ 4292. sz. tehervonatból kisorozott, a közeli iparvágányra beállítandó 5 darab, egyenként 70 000 l gázolajjal rakott tartálykocsira.
A fordított állású 324,1543 psz. mozdony a sorban elsõnek álló kocsit kilyukasztotta. Annak kifolyó rakománya a mozdony parazsától lángra kapott, a tûz pedig rögtön átterjedt a következõ kocsira és a mozdonyra is. A tolató tehervonat egyik fékezõje a még nem égõ 3 ko-csit lekapcsolta és a tolatást végzõ géppel odébb húzatta, így azokat 210 000 liternyi rakományukkal sikerült kimenekülnie a lángtengerbõl. A mozdony és Rm328,013 psz. szerkocsija viszont a lángok martalékává vált, a teljesen „elégett” jármûveket 1974. augusztus 2-án a rákos-rendezõi bontótelepen selejtezték. Feltehetõen erre a sorsra jutott a két tartálykocsi is. Jármûvekben, pályában és egyéb berendezéseken összesen 1 – 1,5 millió Ft kár keletkezett.
Sajnos a rendkívüli esemény fellehetõ iratai elég hiányosak, az azonban kideríthetõ be-lõlük, hogy a balesetet okozó okozó 4265. sz. tehervonat Nógrádkövesd állomásról indult. A vonatra való rájáráskor a mozdonyvezetõ a vonatnem váltót nem állította megfelelõ állásba, a vonali ellenõrzõ fékpróbát pedig nem a tõle elvárható figyelemmel hajtotta végre, így a vonat csekély fékezettségét annak során nem észlelte. A vonat sebességét nem megfelelõen szabályozta és amikor az alkalmazott üzemi majd gyorsfékezés során kellõ fékhatást nem tapasz-talt, az ellengõzt is szabálytalanul alkalmazta, így az összeütközést már nem tudta elkerülni.
Az ügyben eljáró MÁV fegyelmi bíróság I. fokú ítéletében elmarasztalta Nógrádkövesd állomás forgalmi szolgálattevõjét is, aki, a vonatkísérõk nélkül közlekedõ vonatnál a vo-natfelvételért, a fékezendõ és fékezett súlyok kiszámításáért és a vonat megfékezettségéért felelõs volt és tudomással bírt arról, hogy a szerelvény a menetrendben elõírt 40/40 km/h sebességre nem volt megfékezve, a mozdonyvezetõt az emiatt szükségessé vált csökkentett sebes-ség alkalmazásáról nem értesítette.
Az ellene hozott elmarasztaló határozatot a forgalmi szolgálattevõ megfellebbezte. Fellebbezésében elõadta, hogy az Acsa-Erdõkürt állomás bejárati és elõjelzõje közötti távolságot és ezzel az általános fékúttávolságot 1972-ben 400-ról 700 m-re növelték! Ennek követ-keztében ha a vonat a 30 km/h sebességrõl meg volt fékezve a 400 m-es féltávolságon, akkor 40 km/h-ról is meg kellett legyen fékezve a 700 m-es fékúttávolságon. A másodfokon eljáró fegyelmi hatóság a körülményeket megvizsgálva a fellebbezésben foglalt állításokat elfogad-ta. Megállapította, hogy a ténylegesen kialakított helyzetet figyelembe véve a 4625. számban közlekedõ, 984 t összsúlyú vonat a 9 kocsi 168 t és a mozdonyhoz kapcsolt 328-as szerkocsi személyvonati állásban 56 t, vagyis összesen 218 t fékezett súlyával a Menetrendfüggelék 17.A.III. táblázata szerinti 10 ezrelékes mértékadó lejtõre az elõírt 20 fékszázalékot teljesítette, vagyis a vonat jól megfékezetten közlekedett, sõt túl volt fékezve! Ez alapján a forgalmi szolgálattevõnek a csökkentett sebesség bevezetésére nem volt jogalapja, az ennek elmulasztásáért az I. fokú határozatban kiszabott elmarasztaló ítélet hatálya alól felmentette.
Az irat ezen kívül leszögezi, hogy az érvényben lévõ Szolgálati Menetrend (ebben van feltüntetve a vonalra érvényes általános fékúttávolság) nincs összhangban a vonalon lévõ tényleges általános fékúttal, de ezért nem Nógrádkövesd állomás forgalmi szolgálattevõjét terheli felelõsség!
Mint az ügyirat fedlapján olvasható, a balesetvizsgáló bizottság a balesetrõl készített véleményében a 4625. sz. vonat esetében a 400 m-es általános fékúttávolságot vette figyelem-be, holott a baleset idején az már 700 m volt. Véleményünk szerint ez a súlyos tévedés meg-kérdõjelezi a balesetvizsgáló bizottság munkáját, az általuk folytatott helyszíni vizsgálat ala-posságát és tulajdonképpen a jelentésükben foglalt megállapítások igazságtartalmát is!
Forrás: MÁV Rt. Központi Irattár: Másodfokú fegyelmi határozatok gyûjteménye, 6/1974.mfh sz. ügyirat
Nagy Tibor gyûjteménye: Bejelentõlap használaton kívüli vontatójármûrõl 324,1543 psz. mozdony, Rm328,013 psz. Szerkocsi
Magyar Vasutas c. lap 1973.11.17. Egy bátor vasutas – Menthette a menthetõt