Baleset részletek


1970.03.18.   -
Fonyód
M40 213



Az M40  213 psz. - rövid végével elõre közlekedõ - géppel továbbított 2218 sz. vonat mozdonyvezetõje a Balatonboglár állomáson történt megállása után erõs olajégésre lett figyelmes. Megvizsgálva gépét megállapította, hogy a 3. TC motor környéke erõsen melegszik. Csökkentett sebességgel indult Fonyód felé, de Fonyódligetre érve a sorompóõr jelezte, hogy az egyik keréknél szikrázást látott. A mozdonyvezetõ újra megvizsgálva gépét a jobb 3. keréken csúszásnyomokat fedezett fel. A szerelvény ezért lépésben folytatta útját Fonyódra, miközben vonatvezetõje a jobb sínszálat kenve a gép elõtt haladt.
A másnap Budapest Déli fûtõházból kiérkezõ szerelõk a 3. TC burkolatát megbontva fedezték fel a kerékcsúszás okát. A 3. tengely teljes keresztmetszetében eltört és annak két része 30 mm-re elcsúszott egymástól!
A majdnem balesetet követõ vizsgálat megállapította, hogy a tengelytörést a diósgyõri Lenin Kohászati Mõvek 180.142 adagszámú öntésébõl készült tengelyek anyaghibája okozta. A Ganz-MÁVAG az ezen adagszámú öntésbõl készült 21 db. tengelybõl 9 db.-ot M40 sorozatú mozdonyokba épített be, 6 db. tartalék forgóvázakba (ilyen volt a 213 alatt is!) került beépítésre, 6 db tartalék tengelyként került tárolásra. A MÁV elrendelte az összes tengely vizsgálatát és az ilyen tengellyel szerelt mozdonyok azonnali leállítását. Az anyagvizsgálatok során további 2 db. hibás tengelyt találtak, egyet az M40  223 psz. mozdonyba beépítve, egyet pedig a tartalék tengelyek között. Elõvigyázatosságból azonban a 18 db hibátlannak bizonyult tengelyt is kivonták a forgalomból.
Az öntési hibás tengelyek gyártóját a Gazdasági Döntõbizottság kötbér megfizetésére és 21 db. hibátlan tengely leszállítására kötelezte.